Zastosowanie lampy błyskowej w portrecie

Lampa błyskowa i flara słoneczna

Stworzenie niedoskonałego zdjęcia rzadko jest celem fotografa, lecz w tej technice dokładnie o to chodzi. Flary powstają, kiedy w kadrze znajduje się silne źródło światła. Odbija się ono od soczewek tworząc brzydkie plamy i obniża kontrast. Powłoki przeciwodblaskowe nakładane na soczewki eliminują ten problem, jednak czasem flara wciąż się pojawia. Choć zwykle jest uważana za wadę, można potraktować ją również jako artystyczny efekt specjalny.

Przede wszystkim musisz ustawić modelkę czy modela w odpowiednim miejscu. Powłoki na soczewkach nowoczesnych obiektywów bardzo skutecznie ograniczają bądź eliminują flary wywołane światłem słońca, więc najlepiej wypróbuj obiektywy jakie masz i sprawdź, przy użyciu którego z nich da się uzyskać najlepszą flarę.

Równomierne oświetlenie

Są metody używania lamp błyskowych które pozostawiają charakterystyczne, oczywiste ślady. Inne bywają na tyle subtelne, że jeśli widz nie wie na co zwrócić uwagę, może ich nie dostrzec. Ta technika wymaga oświetlenia fotografowanej osoby oraz jej otoczenie w taki sposób, by światło równomiernie wypełniało scenę, a także jak najskuteczniejszego wyrównania jasności poszczególnych partii kadru. Często wiąże się to z przydzieleniem każdej lampie jednocześnie kilku zadań, tak aby jej światło padało zarówno na modelkę jak i na tło. To prawdziwie koronkowa robota, polegająca na starannym wyborze położenia i mocy fleszy.

Sztuczne i naturalne światło na zdjęciu w stylu high key

Popularna technika stosowana w fotografii mody, fotografii ślubnej i burduarowej polega na uchwyceniu modelki na bardzo jasnym tle. W ten sposób w zasadzie eliminując tło, skupia się uwagę widza na wyglądzie modelki. Zależnie od przyjętej pozy i ubioru, portret może być bardzo zmysłowy, romantyczny albo zwiewny i eteryczny. Są dwa sposoby na podświetlenie takiego tła:

  • można za nim ustawić lampę błyskową studyjną lub reporterską
  • wykorzystać światło dzienne

Jeśli nie ma specjalnego tła fotograficznego, równie dobrze możesz się posłużyć prześcieradłem lub firanką. Pamiętaj tylko, że im jest on gęstszy, tym więcej światła potrzeba, by tło wyszło prześwietlone. Dobierając parametry ekspozycji, zwróć uwagę na fakt, że wartość przysłony steruje lampą błyskową, która oświetla modelkę, zaś czas ekspozycji jest związany ze światłem zastanym, więc decyduje o jasności tła.

Efekt gwiazdy świetlnej

Powszechnie wiadomo, że przysłona w głównej mierze decyduje o głębi ostrości na zdjęciu. Oprócz tego ma ona wpływ na sposób, w jaki aparat odwzorowuje jasne światła. Jeśli kiedykolwiek fotografowałeś miasto nocą, być może zauważyłeś, że latarnie i inne punktowe źródła światła na zdjęciach przypominają gwiazdy. Taki efekt występuje, kiedy fotografujesz z wysoką liczbą przysłony i jest efektem przejścia światła przez jej wąski otwór. Używając lamp błyskowych, możesz kreatywnie to wykorzystać, aby umieścić na portrecie dodatkowe elementy przyciągające uwagę widza.

Artykuł znajduje się również na stronie fotografkrak.pl

Powrót do strony głównej

Leave a Comment